mail
mail

اصول کارکرد مبدل ها و محاسبه آنها

مبدل های حرارتی دارای محدوده کاربرد گسترده ای هستند. از جمله این کاربرد ها می توان به سیستم های تبرید، کندانسور، صنایع ذوب فلز، نیروگاه ها و … اشاره کرد. مبدل حرارتی به دستگاه‌هایی گفته می شود که هنگام انتقال حرارت از جریانی دارای دمای بالا به جریانی دارای دمای پایین تر به کار گرفته می شود. فرآیند انتقال حرارت در هر مبدل حرارتی با توجه به درجه حرارات سیال به سه صورت انجام می شود که هدایتی، جابجایی و تشعشعی نام گرفته می شود.

مبدل های حرارتی با در نظر گرفتن جنبه های مختلف دسته بندی می شوند. رایج ترین انواع مبدل حرارتی شامل مبدل حرارتی پوسته و لوله، مبدل‌ حرارتی صفحه ‌ای، مبدل صفحه ای حلزونی یا مارپیچ و مبدل حرارتی هوا خنک می شود. هر چند مبدل های حرارتی کوچک و بی اهمیت به نظر می رسد اهمیت زیادی در سود آوری و اقتصادی شدن فرآیند تولید دارند. میزان مصرف انرژی که به وسیله سوخت تامین می شود و میزان زیادی از هزینه های ساختمان یا کارخانه را تشکیل می دهد به طور مستقیم به بازده و عملکرد سیستم حرارتی بستگی دارد.

مبدل حرارتی صفحه ای:

مبدل حرارتی صفحه ای متشکل از تعدادی صفحات پرس شده با فرم های گوناگون است که در میان دو صفحه فولادی (فریم) ثابت و متحرک قرار گرفته و توسط دو ریل بالا و پایین هم محور می شوند.

مجموعه صفحات قرار گرفته در فاصله فریم ثابت و متحرک توسط تعدادی پیچ به یکدیگر فشرده می شوند. در فاصله هر دو صفحه یک واشر مخصوص قرار دارد که نقش آتن اببندی دو صفحه و ایجاد یک کانال برای عبور جریان سیالات است. مجموعه صفحات (plate pack)  در حالیکه به هم فشرده شده اند ۴ کانال جهت ورود و خروج سیالات گرم و سرد ایجاد می نمایند . این سیالات به صورت یک در میان در کانال های تشکیل شده توسط پلیت ها حرکت نموده و انتقال حرارت با راندمان بالا صورت می پذیرد.

  • مبدل های حرارتی صفحه ای واشردار

 مبدل حرارتی صفحه ای واشردار یک دستگاه تبادل حرارتی بسیار کارآمد با بازدهی بالاست که توسط تعدادی صفحه و واشرهای فلزی از جنس استیل نازک راه راه تشکیل شده است. بین هر دو صفحه واشری با جنس مناسب (بسته به سیال و درجه حرارت مدنظر) به منظور آب بندی و ایجاد کانال عبور برای سیالات قرار می گیرد، به طوری که سیال گرم و سرد به طور مستقل در کانال های جریان در دو طرف هر صفحه جریان می یابند. ضریب انتقال حرارت GPHE، ۳ تا ۵ برابر بیشتر از مبدل حرارتی پوسته و لوله است، زیرا سیالات سرد و گرم هنگامی که در کانال های صفحه ای که شکل موج دار خاصی روی سطح صفحه دارند جریان می یابند می توانند به درجه بالایی از تلاطم برسند.

شماتیک کلی و اجزای یک مبدل حرارتی صفحه ای واشردار
شماتیک کلی و اجزای یک مبدل حرارتی صفحه ای واشردار
  • مبدل حرارتی صفحه ای واشر دار چطور کار میکند؟

    در یک مبدل حرارتی صفحه ای واشردار، به ازای هر صفحه ی عموما از جنس استیل یک واشر الاستومری وجود دارد که در شیار های موجود در صفحات قرار گرفته و آب بندی کانال های عبور جریان را برعهده دارند. از روی هم قرار گرفتن تعداد مناسبی واشر و صفحه کانال هایی برای عبور سیال ایجاد می شود. سیال سرد و گرم از دو ورودی جداگانه وارد مبدل شده و تبادل دما از طریق تماس سیال سرد و گرم با پشت و روی صفحات صورت میگیرد.

    صفحات بین دو فریم فولادی با فشار مناسب و توسط پیچ و مهره های سفت کننده مونتاژ می شود. صفحات کانال و فریم ها از یک میله حامل بالایی آویزان شده و توسط یک میله هدایت کننده پایینی مهار می شوند. طراحی فیزیکی مبدل حرارتی صفحه ای واشردار به گونه ایست که تمیز کردن مبدل و تغییر ظرفیت حرارتی آن با افزودن یا حذف صفحات به آسانی امکان پذیر است.

    مزایا در مقایسه با مبدل های پوسته و لوله

    1. راندمان تبادل حرارت بالا و هزینه عملیاتی کم، در مقایسه با مبدل حرارتی پوسته و لوله و ۳-۵ برابر قدرت تبادل حرارت بیشتر.
    2. طراحی فشرده، ردپای کوچک، نصب آسان، و ۱.۵ تا ۱.۸ برابر اندازه مبدل حرارتی پوسته و لوله را اشغال می کند.
    3. نگهداری راحت، جداسازی و تمیز کردن آسان.
    4. تغییر ظرفیت راحت، با باز کردن مبدل و افزایش یا کاهش صفحات.
    5. مقدار NTU بزرگ است و حداقل اختلاف دما می تواند ۱ درجه باشد. 
    • مبدل های پوسته و لوله

    مبدل حرارتی پوسته و لوله (شل اند تیوب) نوعی مبدل است که بیشترین کاربرد را در صنعت دارد و مناسب ترین نوع مبدل در کاربردهای فشار بالا و دما بالا است. مبدل های حرارتی پوسته و لوله از دسته ای از لوله ها  یا تیوب ها ( tubes) که درون یک پوسته (shell) سیلندری شکل جاسازی شده اند، تشکیل می شود که به آن مبدل حرارتی شل اند تیوب نیز گفته می شود. یک سیال از داخل تیوب ها و یک سیال هم از اطراف تیوب ها (داخل پوسته) جریان پیدا کرده و بر اثر اختلاف دمای میان آن دو ، حرارت از یک سیال به سیال دیگر و از طریق دیواره تیوب ها منتقل می شود.

دیاگرام مبدل‌های حرارتی شل اند تیوب. این شکل یک طرح معمولی را نشان می‌دهد، اما توجه داشته باشید که تنظیمات زیادی در طراحی وجود دارد.
دیاگرام مبدل‌های حرارتی شل اند تیوب. این شکل یک طرح معمولی را نشان می‌دهد، اما توجه داشته باشید که تنظیمات زیادی در طراحی وجود دارد.
  • مبدل حرارتی پوسته و لوله چطور کار میکند؟

نکته‌ی اساسی مبدل‌های حرارتی شل اند تیوب این است که یک سیال گرم را از مسیر یک سیال سرد عبور دهید، بدون این‌که آن دو را با هم مخلوط کنید، به طوری که فقط گرمای آن‌ها منتقل شود. نمودار بالا دو ورودی و دو خروجی را نشان می‌دهد که در آن‌ها هر یک از دو سیال از ورودی مربوطه وارد می‌شود و در خروجی مربوط به خود خارج می‌شود. جریان سمت تیوب از دسته تیوب (که توسط صفحات فلزی معروف به ورق تیوب یا tubesheet/tubeplate حفاظت شده‌است) عبور می‌کند و از خروجی تیوب خارج می‌شود. به طور مشابه، جریان سمت شل از ورودی شل شروع می‌شود، از تیوب‌ها عبور می‌کند و در خروجی شل خارج می‌شود. درهای دو طرف دسته تیوب، مخازنی برای جریان سمت تیوب ایجاد می‌کنند و می‌توانند با توجه به انواع خاص مبدل‌های حرارتی به چند بخش هم تقسیم شوند.

هر تیوب حاوی یک توربولاتور (turbolator) است که باعث ایجاد جریان متلاطم در تیوب‌ها می‌شود و از رسوب جلوگیری می‌کند و همچنین ظرفیت انتقال حرارت مبدل را افزایش می‌دهد. طراحان هم‌چنین با استفاده از موانعی به نام “بافل” باعث ایجاد تلاطم در شل می‌شوند که میزان تبادل حرارتی بین سیال سمت شل و تیوب‌های خنک کننده را به حداکثر می‌رساند. سیال سمت شل باید در اطراف این بافل‌ها حرکت کند، که باعث می‌شود جریان بارها از روی دسته تیوب عبور کند، بنابراین انرژی را منتقل کرده و از مبدل حرارتی با دمای پایین‌تری خارج می‌شود.

  • مزایای مبدل حرارتی پوسته و لوله

    ۱ . قابلیت تحمل بالاترین دماها و فشارهای سیالاتی با توجه به ساختار مستحکم آن
    ۲ . به حداکثر رساندن سطح انتقال حرارت در یک فضای محدود با به کار بردن دسته ای از لوله های با فاصله کم در کنار یکدیگر
    ۳ . قیمت اولیه کمتر (نسبت به انواع مبدل هوا خنک ، صفحه ای و …)
    ۴ . قابلیت رسوب زدایی در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت به صورت فیزیکی و شیمیایی (طراحی به نحوی که به راحتی مونتاژ و دمونتاژ گردد)
    ۵ . قابلیت طراحی و ساخت با مواد اولیه مخصوص (مانند استیل) در کاربردهای خاص که سیالات خاصیت خورندگی داشته باشند.
    ۶ . در صورت بروز نشتی در تیوب ها به راحتی می توان محل نشت را شناسایی و آن را ترمیم کرد.
اسکرول به بالا